Akcja Gazety Polskiej: Wyślij list do zachodnich mediów: "Demokracja w Polsce ma się dobrze"
Zmodyfikowano: 17-03-2016

Szanowni Państwo, zachęcamy do włączenia się w naszą akcję i rozesłanie zagranicznym mediom, politykom, think tankom listów, w których punktujemy przewinienia i nadużycia rządu Platformy Obywatelskiej. Niech opinia publiczna na Zachodzie nie będzie skazana na kłamliwy przekaz płynący od większości zagranicznych korespondentów i mediów mainstreamowych. 

Przekaz, który decyzje i działania demokratycznie wybranych władz w Polsce stawia na równi z zamachem stanu. Przez ostatnie osiem lat Platforma Obywatelska miała za nic prawa i potrzeby Polaków, dziś, gdy rząd Prawa i Sprawiedliwości stara się przywrócić w naszym państwie normalność i cywilizowane standardy, spotyka się z bezpardonowymi atakami prasy zagranicznej. Nie musimy się temu biernie przyglądać. Mamy prawo i obowiązek działać, bronić prawdy i demaskować kłamstwa poprzedniej ekipy rządowej.

Zachęcamy Państwa do pobierania ze strony portalu Niezależna.pl gotowych, spisanych w języku angielskim i niemieckim listów, będących zwięzłym podsumowaniem rządów Platformy Obywatelskiej i o wysyłanie ich drogą elektroniczną bądź tradycyjną zachodnim mediom, politykom i opiniotwórczym think tankom. Na stronie portalu opublikujemy również adresy e-mailowe wspomnianych instytucji.
 
La démocratie en Pologne se porte bien, contrairement aux huit ans sous le gouvernement précédent

Die Demokratie in Polen ist keinesfalls in Gefahr. Leite es weiter

Na dole znajduje się lista przykładowych adresatów

Szanowni Państwo!
Wbrew alarmującym doniesieniom medialnym pragniemy Państwa uspokoić – demokracja w Polsce nie jest zagrożona. Dziś główne media od rana do wieczora krytykują rząd. Ludzie korzystają z prawa do publicznych protestów. To oczywiste w demokracji, ale to nie był standard w Polsce przez ostatnie osiem lat. To za rządów koalicji PO-PSL naruszane były standardy państwa demokratycznego. Oto kilka przykładów.
 
– W ciągu rządów koalicji PO-PSL wielokrotnie dziennikarze niezależni byli nękani przez służby. Rewizje odbywały się w domach m.in. pracowników redakcji „Gazety Polskiej”. W maju 2011 r. funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o szóstej rano weszli do domu internauty, który prowadził satyryczną stronę na temat Bronisława Komorowskiego.
– Dziennikarzy niezależnych wyrzucano z pracy za to, że domagali się uczciwego śledztwa smoleńskiego. Pracę w mediach publicznych utracili m.in. Tomasz Sakiewicz i Anita Gargas. Z redakcji dziennika „Rzeczpospolita” usunięty został Cezary Gmyz za opublikowanie informacji o tym, że na wraku samolotu Tu-154M, który rozbił się w Smoleńsku, znaleziono ślady trotylu. Informację podaną przez dziennikarza potwierdzili prokuratorzy prowadzący śledztwo.
– W czerwcu 2014 r. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego wtargnęła do redakcji tygodnika „Wprost”, który ujawnił stenogramy z rozmów najważniejszych polityków w państwie. Agenci chcieli zarekwirować komputery i nośniki pamięci należące do dziennikarzy. Afera taśmowa, która wybuchła kilka dni wcześniej, dostarczyła dowodów m.in. na to, że media dobrze piszące o rządzie jako jedyne były dotowane przez spółki skarbu państwa. Ignorowano takie wskaźniki jak czytelnictwo.
– W ostatnich latach na domy mediowe naciskano, by nie umieszczały reklam w niezależnej prasie. To odcięło dużą część mediów, w tym „Gazetę Polskę”, od płatnych reklam.
– W grudniu 2014 r. aresztowano dwóch dziennikarzy (Tomasza Gzella z Polskiej Agencji Prasowej i Jana Pawlickiego z TV Republika), którzy relacjonowali protest w siedzibie Państwowej Komisji Wyborczej. Instytucja ta przez tydzień nie była w stanie podać wyników wyborów samorządowych, co wzburzyło Polaków którzy zdecydowali się na okupowanie jej siedziby. Dziennikarzy aresztowano, mimo że mieli przy sobie legitymacje prasowe. Wytoczono im również proces. Wybory samorządowe do dzisiaj budzą wątpliwości, o czym świadczy złożenie w sądach ok. 2 tys. protestów.
– Rząd w trakcie ostatnich ośmiu lat powszechnie inwigilował dziennikarzy i obywateli. Tylko w 2014 r. służby występowały o billingi 2,177 mln razy. Byliśmy pod tym względem w czołówce Europy. W Prokuraturze Okręgowej w Warszawie toczy się śledztwo w sprawie podsłuchiwania dziennikarzy niezależnych. Prawdopodobnie służby dokonały tego bez zgody sądu.
– W maju 2015 r., po przegranych przez Bronisława Komorowskiego wyborach prezydenckich, koalicja PO-PSL złamała konstytucję i postanowiła wybrać nowych członków Trybunału Konstytucyjnego. Politycy chcieli ograniczyć nowej władzy wybór sędziów i doprowadzić do całkowitego zawłaszczenia Trybunału. Dziś, po reformach PiS-u, sędziowie wybrani przez PO nadal stanowią większość. Zajmują w Trybunale Konstytucyjnym 9 miejsc na 15.
To tylko kilka jaskrawych przykładów. Podobnych naruszeń wolności obywatelskich można znaleźć zdecydowanie więcej. Rząd PO-PSL był również bohaterem wielu afer korupcyjnych. Pod jego bokiem rozkwitła piramida finansowa Amber Gold, która oszukała tysiące Polaków. Społeczeństwo powiedziało „dość” i w demokratycznych wyborach dwa miesiące temu odsunęło koalicję PO-PSL od władzy.
Demokracja w Polsce w końcu ma się dobrze, zwłaszcza na tle ostatnich ośmiu lat.
 



LETTER IN ENGLISH 

To the good people of the West,

Contrary to the alarmist media reports we, the free citizens of Poland, want to reassure you that in Poland today there are no threats to democracy. The mainstream media in the West, taking cues from the Polish mainstream press and those connected to the last government (recently ejected from office for corruption) continue to criticise the current freshly, democratically elected government and deliver incomplete accounts of the actions on the ground. This active “spin” is meant to obfuscate the truth about the last 8 years as well as to “poison the well” for those elected with the largest democratic mandate in modern Polish history. (This is the first government elected with a unilateral mandate to govern without coalition partners.) This propagandist treatment is occurring at an unceasing and even increasing pace from those who cannot claim objectivity as they have been personally, professionally, and financially connected to those who have just been ejected from government for many years. No one in Poland denies that a free people are endowed with a right to public protest. This is self-evident in a modern democracy. But western press accounts strongly suggest that this is the case in Poland today.

It is important to set the record straight that during the last eight years in Poland this was NOT the case and these democratic ideals were not always upheld. It was during the ruling years of the Civic Platform and the Polish People’s Party (PO-PSL) coalition that these standards, generally accepted by contemporary democracies, were frequently and brazenly violated. For the record, here are some examples of what transpired in clear breach of democratic norms under the PO-PSL ruling coalition years:

- Independent journalists were repeatedly harassed by the security agencies. The staff of, among others, Gazeta Polska Codzienne (GPC) had their homes searched. In May 2011, at 6:00 AM the agents of the Internal Security Agency entered the private residential apartment of an Internet user who operated a satirical website lampooning then President, Bronisław Komorowski.

- Independent journalists were dismissed from their posts when they pushed for a transparent investigation into the Smolensk crash. Tomasz Sakiewicz and Anita Gargas, among others, lost their jobs in the public media. Cezary Gmyz was dismissed from the editorial staff of "Rzeczpospolita" (a daily paper partly owned by the state) for publishing information indicating that there were traces of TNT found on the wreck of the plane that crashed in Smolensk in April 2010. This information was later confirmed by the prosecutors leading the investigation.

- In June 2014, agents of the Internal Security Agency raided the headquarters of the news weekly "Wprost" after the magazine published the transcripts of recorded conversations held by some of the highest level PO politicians in Warsaw’s most expensive restaurants. During this raid the agents attempted to confiscate computers and data storage devices belonging to the journalists. The so called “tape scandal” (“afera taśmowa”) that had erupted upon publication of the content of these tapes, provided evidence of many scandalous and criminal behaviours, including the revelation that state-owned companies actively subsidized those media platforms that were writing in favour of the ruling government. It was only the large scale mainstream media outlets, sympathetic to the ruling coalition government and by design NOT covering the government’s corruption scandals, who were the recipients of lucrative advertising contracts from Poland’s largest companies (which are in-part state-owned enterprises with large discretionary budgets). For this reason the independent media, regardless of readership or audience, were deprived of paid-for commercial advertising opportunities by government fiat.

- In December 2014, two journalists (Tomasz Gzela of the Polish Press Agency and Jan Pawlicki of Telewizja Republika) were arrested. They were covering the protest held at the headquarters of the National Electoral Commission after the local elections. For a week after the election the Commission would not certify the results of the elections which agitated many Poles with a material contingent deciding to protest by occupying the premises of the Commission in a demand for electoral transparency and oversight. The journalists were arrested even though they possessed press passes and were doing their job. They also had to face a lawsuit. All this was going on against the backdrop of the highest level PO politicians such as the then-President (Komorowski) and the Mayor of Warsaw (Waltz) giving public comments that it was an act of treason to question electoral processes and opacity. Likewise, the head of the Constitutional Tribunal, Andrzej Rzeplinski, despite having no legal right to do so, publically stated that there were no grounds to question the results of the election. To this very day the results of these last local elections remain highly questionable. The shining example of this pertains to PSL having received well more votes than expected (by a factor of 10) in a region (Gdynia) where they have had little historical support yet enough votes to give them the ability to preserve PO’s ruling coalition. In addition, there still remain two thousand protest notes lodged in local courts.

- During the last 8 years the previous government kept journalists and citizens under surveillance as a routine practice. In 2014, the secret service applied to access 2,177,000 telephone bills. This is a Europe-leading level of prying into ordinary citizens’ every-day lives. The District Public Prosecutor's Office in Warsaw is currently leading an investigation into the wiretapping of independent journalists. In all likelihood, the secret service had no court warrant to do so.

- In May 2015, after the Presidential election was lost by President Bronisław Komorowski, the PO-PSL coalition violated the constitution and appointed new members of the Constitutional Tribunal before the justices’ terms were up. The politicians of the departing coalition wanted to appropriate the Tribunal by limiting the right of the new ruling party to elect judges of their choice. Today, after the reforms implemented by the democratically elected Law and Justice Party (PiS), the judges elected by the Civic Platform still constitute the majority. They occupy 9 of 15 seats in the Constitutional Tribunal.

    These are just a few glaring examples of the way in which the last government subverted democracy to its will to engage in an attempted looting of the country (and in many ways having succeeded). Similar violations of civil liberties became the norm but they went unreported by a pliant media that was directly and indirectly on the previous government’s payroll. The number of corruption scandals that occurred under this PO-PSL coalition government was staggering. These encompassed every sort of corrupt behaviour from bribes (to one minster in the form of expensive watches), to patronage, to bogus un-bid contracts, to self-dealing of bonuses and pensions, to preferential tax treatment for allies and supporters, and even the nationalization of the private sector managed segment of the pension system. Under their nose a pyramid scheme ("Amber Gold") flourished and many thousands of Poles were cheated out of their savings while the politically connected head of the National Bank said nothing despite having been fully aware of the scheme (also revealed in the “tapes scandal”). And all of this occurring with a media complex that could not be bothered to report on this institutionalized lawlessness. On October 25th this year the public said enough is enough and in a democratic election, with not a single allegation of any irregularities, rebuked and removed the PO-PSL coalition from power.

 Democracy in Poland is the healthiest it has been in 25 years and certainly as compared to the eight years under the previous government. The people have finally purged, through democratic elections, the post-communist machine that was never held to account or reformed after 1989 and its accompanying corruption. The reform begins now and Poles are optimistic….despite what has been printed in the New York Times and the Washington Post.

Sincerely yours,
 



DEUSCHSPRACHIGE VERSION DES BRIEFES

Sehr geehrte Damen und Herren,
Wir möchten Sie mit diesem Brief beruhigen. Die Demokratie in Polen ist ( trotz alarmierender und furchterregender Medienberichte) keinesfalls in Gefahr. Die Medien in Polen kritisieren unermüdlich die neue Regierung der Partei Recht und Gerechtigkeit (PiS), manche polnische Bürger sind auf die Straße gegangen – aber das ist schließlich ihr gutes Recht. Demokratie ist kein leeres Wort, sondern steht u.a. für ein Recht auf freie Meinungsäußerung und friedliche Versammlung. Dieses Recht wurde aber in den letzten acht Jahren in Polen nicht so ernst genommen. In der Regierungsperiode der großen PO-PSL (Bürgerplattform - Polnische Bauernpartei)-Koalition hat man die Grundsätze des Rechtsstaates mehrmals missachtet und verletzt.
Hier einige Beispiele dafür:
- In der Regierungszeit der PO-PSL-Koalition ist es mehrmals zu Hausdurchsuchungen bei unabhängigen ( oder besser: oppositionellen Journalisten) gekommen. Die Durchsuchungen fanden u.a. bei den Redeaktionsmitgliedern des Wochenblattes „Gazeta Polska” statt.
- Im Mai 2011 ist die Agentur für Innere Sicherheit ( pl. Agencja Bezpieczeństwa Narodowego ABW) um 6.00 Uhr morgens in die Wohnung eines Bloggers und Satirikers eingedrungen. Der Grund? Der Blogger hatte eine satirische Internetseite über den damaligen Präsidenten, Bronisław Komorowski, geführt.
- Viele unabhängige, regierungskritische Journalisten wurden entlassen, nur weil sie laut und offen eine ehrliche und seriöse Untersuchung der Katastrophe von Smolensk forderten.
(Am 10. April 2010 starben im russischen Smolensk der polnische Präsident Lech Kaczynski und mehr als 90 Vertreter der politischen und militärischen Elite Polens. Die Untersuchung des Flugzeugsabsturzes wurde von der damaligen Regierung des Premierministers Donald Tusk den Russen überlassen. Das Wrack der Regierungsmaschine TU-154 M befindet sich bis heute auf russischem Boden.)
Journalisten wie Tomasz Sakiewicz und Anita Gargas haben Ihre Stellen bei Öffentlichen Sendern verloren. Ein anderer investigativer Journalist, Cezary Gmyz, ist wegen eines Artikels zu Smolensk von der ( zum Teil staatlichen) Tageszeitung „Rzeczpospolita” entlassen worden. In dem Artikel ging es um Spuren von Sprengstoff, die am Wrack der TU-154 M gefunden wurden. Diese Information wurde bereits von Staatsanwälten bestätigt.
- In Juni 2014 sind Vertreter und Ermittler des Inlandsgeheimdienstes ABW in die Redaktion des Wochenblatts „Wprost” eingedrungen und durchsuchten die Redaktionsräume. Das Magazin hatte zuvor den Inhalt des Gesprächs zwischen dem Innenminister und dem Chef der Polnischen Zentralbank veröffentlicht. Die Ermittler des ABW wollten Laptops und Daten der Journalisten beschlagnahmen. Die sogenannte Abhöraffäre bewies u.a., dass öffentliche Unternehmen nur diejenigen Medien mit Werbeaufträgen beglückten, die die Linie der Regierungskoalition unterstützten. Man hat dabei nicht nur die Präferenzen der Leser und Zuschauer ignoriert, sondern auch die Existenz der regierungskritischen Medien, die unabhängige und souveräne Berichterstattung anboten, gewaltig bedroht.
- In all den Jahren hat man auch großen Druck auf Medienagenturen ausgeübt. Die unabhängigen Redaktionen wurden deshalb bei der Vergabe von Medienaufträgen stets gemieden. Viele polnische, unabhängige Medien ( u.a. Wochenblatt „Gazeta Polska”) hatten also keine Chance auf Werbeaufträge.
- In Dezember 2014 kam es zu einer Festnahme von zwei Journalisten ( Tomasz Gzel, Journalist der Polnischen Presseagentur - PAP und Jan Pawlicki, Reporter der Telewizja Republika). Beide hatten über die Proteste, die in der Zentrale der Staatlichen Wahlkommission stattfanden, berichtet. Viele Polen haben damals gegen die Staatliche Wahlkommission protestiert und forderten neue Kommunalwahlen, weil das Ergebnis der Wahlen selbst nach einer Woche nicht vorgelegt wurde. Die erwähnten Journalisten hatten ihre Presseausweise dabei, wurden aber trotzdem festgenommen. Die Wahlergebnise der Kommunalwahlen 2014 gelten bis heute als verdächtig, was u.a. 2.000. Klagen beweisen, die von den polnischen Bürgern eingereicht wurden.
- In den letzten acht Jahren haben die Regierung und ihre Behörden sowohl Journalisten als auch gewöhnliche Bürger überwacht und ausgespäht. Allein im Jahr 2014 forderten die Geheimdienste 2,177 Mio. Mal Einsicht in Telefonabrechnungen. In der Landesstaatsanwaltschaft Warschau wird aktuell die skandalöse Praxis des Abhörens von unabhängigen Journalisten untersucht. Es ist nicht ausgeschlossen, dass die Geheimdienste auf eigene Faust (ohne Richtererlaubnis) gehandelt haben.
- Im Mai 2015, nach der von Bronisław Komorowski verlorenen Präsidentschaftswahl, hat die PO-PSL-Koalition die Verfassung gebrochen. Wie? Es wurde beschlossen, neue Mitglieder des Verfassungstribunals zu nominieren. Die neue Regierung wurde auf diese Weise um ihr gutes Recht beraubt, neue Verfassungsrichter selbst zu wählen. Heute, nach den von der neuen Regierung durchgeführten Reformen, sind immer noch 9 der insgesamt 15 Verfassungsrichter von der PO gewählte Mitglieder und bilden somit die Mehrheit dieses Gremiums. Die Regierungsgegner sehen darin einen dreisten Versuch des Vorsitzenden der Partei "Recht und Gerechtigkeit", die Grundrechte des Landes schrittweise auszuhebeln.
Es sind nur einige von vielen Beispielen, wie in Polen in den letzten acht Jahren Werte wie die Demokratie, Freiheit und Recht verletzt und missachtet wurden. Ganz zu schweigen von den vielen Korruptionsskandalen, die die PO-PSL Koalition toleriert hat. Zum Beispiel: Die Finanzielle Pyramide, bekannt als „Amber Gold”, hat Tausende Polen betrogen und sie ihres Geldes beraubt. Und das war nicht die einzige Affäre der letzten Jahre.
Die Polen hatten es satt und haben sich in demokratischen Wahlen klar geäußert. Die Entscheidung der Polen hat in einen Macht- und Regierungswechsel resultiert, der den Mainstream-Medien einen Schock versetzte. Ein Schock in engen politischen oder medialen Kreisen ist aber keineswegs mit einem Angriff auf die Demokratie oder die Freiheit gleichzusetzen. Die Demokratie in unserem Land ist nicht gefährdet. Sie ist lebendig. Besonders dann, wenn man im Hinterkopf die Bilder der letzten acht Jahren hat.
Mit freundlichen Grüßen,
 


LA LETTRE EN FRANÇAIS

Medames, Messieurs,
Contrairement aux rapports alarmants des médias nous tenons a vous assurer – la démocratie en Pologne n’est pas menacée. Actuellement les grands médias critiquent le gouvernement actuel à volonté, du matin au soir. Les gens ont le droit de manifester publiquement. C’est évident en démocratie, mais ce n’était pas la norme au cours de ces 8 dernières années. C’est durant l’exercice du gouvernement de la coalition PO-PSL que des standards ont été fréquemment violés. Voici quelques exemples.
 
 -       Pendant le règne de la coalition PO-PSL, les journalistes indépendants ont été harcelés à plusieurs reprises par les Agences de Sécurité. Les maisons , entre autres, des journalistes de "Gazeta Polska" ont été fouillées. En mai 2011, à six heures du matin, des agents de l'Agence de Sécurité Intérieure sont entrés dans l'appartement d'un utilisateur de l'internet qui entretenait un site-web satirique sur Bronisław Komorowski,
-       Les journalistes indépendants ont été démis de leurs fonctions car  ils exigeaient une enquête honnête sur le crash de Smolensk. Tomasz Sakiewicz et Anita Gargas, entre autres, ont perdu leur emploi dans les médias publics. Cezary Gmyz a été licencié de la rédaction de "Rzeczpospolita" pour avoir publié des informations indiquant qu'il y avait des traces de TNT trouvées sur l'épave de l'avion qui s’était écrasé à Smolensk. Plus tard, l'information a été confirmée par les procureurs menant l'enquête.        
-       En Juin 2014, les agents de l'Agence de Sécurité Intérieure ont fait irruption dans le bureau de l’ hebdomadaire "Wprost" qui avait révélé les enregistrements sténographiques des conversations entre des politiciens les plus importants. Les agents voulaient confisquer les ordinateurs et les supports de stockage de données appartenant à des journalistes. Le scandale des ecoutes qui avait éclaté quelques jours auparavant, a fourni la preuve, entre autres, que seuls les médias qui écrivaient en faveur du gouvernement étaient subventionnés par les entreprises publiques. Des indicateurs tels que la lecture de la presse étaient ignorés.
-       Les dernières années il y avait une pression sur les maisons de presse pour qu’elles ne placent pas leurs publicités dans la presse indépendante. Pour cette raison, une grande partie des médias, Gazeta Polska inclus, ont été privés de publicités commerciales
-       En décembre 2014, deux journalistes (Tomasz Gzell de l'Agence de presse et Jan Pawlicki de Telewizja Republika) qui couvraient une manifestation au siège de la Commission électorale nationale, ont été arêtes. Cette institution n'a pas été en mesure de fournir les résultats des élections locales pendant une semaine ce qui scandalisait les Polonais et certains ont décidé d'occuper les locaux de la Commission. Ces journalistes ont été arrêtés bien qu’'ils eussent leurs cartes de presse sur eux. Les journalistes ont été également poursuivis en justice. Jusqu'a aujourd'hui les résultats des dernières élections locales, restent très discutables, 2 mille notes de protestation ont été déposées devant les tribunaux locaux.       
-       Durant ces 8 dernières années le gouvernement précédent généralement gardait des journalistes et citoyens sous la surveillance. Seulement en 2014, les services secrets ont demande aux entreprises de télécommunication 2,177,000 facturations téléphoniques. En Europe, nous étions certainement en tête. Le bureau du procureur du district de Varsovie mène une enquête concernant la mise sur l’écoute des journalistes indépendants. Selon toute vraisemblance, le service n’avait pas de mandat judiciaire pour le faire.
 -       En mai 2015, après avoir perdu l'élection présidentielle par Bronisław Komorowski, la coalition PO-PSL a violé la constitution en décidant d'élire de nouveaux membres du Tribunal Constitutionnel. De cette façon les politiciens de la coalition voulaient limiter le droit du nouveau parti au pouvoir à l'élection des juges de leur choix et s’approprier le Tribunal complètement. Aujourd'hui, après les réformes mises en œuvre par la Loi et Justice (PiS), les juges élus par la Plate-forme Civique constituent toujours la majorité. Ils occupent 9 sur 15 sièges au Tribunal Constitutionnel.
Ce ne sont que quelques exemples flagrants. Des violations similaires de libertés civiles étaient vraiment fréquantes. Le gouvernement formé par la coalition PO-PSL a également été impliqué dans de nombreux scandales de corruption. Sous leur nez un système pyramidal Amber Gold a prospéré, des milliers de Polonais ont été trompés et privés de leurs économies. La société polonaise a dit “assez” et le gouvernement de la coalition PO-PSL a été retiré du pouvoir aux élections démocratiques il y a deux mois
 La démocratie en Pologne se porte bien, contrairement aux huit ans sous le gouvernement précédent.
 



LETRA EN ESPANOL 

Estimados señores, Deseamos transmitirles tranquilidad frente al tono alarmista que podemos encontrar en parte de la prensa: la democracia en Polonia no está amenazada. Los principales medios de comunicación critican al gobierno de la mañana a la noche. La gente hace uso de su derecho a protestar en manifestaciones públicas. Esto es elemental en democracia, pero no ha sido la norma en Polonia en los últimos ocho años. Precisamente durante el gobierno de la coalición de la Plataforma Cívica (PO) y el Partido Campesino Polaco (PSL) fueron violadas las reglas del estado democrático. He aquí algunos ejemplos de ello:

- Durante el gobierno de la coalición PO-PSL los periodistas independientes han sido hostigados por los servicios de seguridad estatales en numerosas ocasiones. Registraron, entre otras, la redacción del periódico Gazeta Polska. En mayo de 2011 la Agencia de Seguridad Interior entró a las seis de la mañana en la casa de un internauta cuyo crimen era poseer una página satírica sobre el presidente Bronislaw Komorowski.

- Expulsaron de su trabajo a periodistas independientes por exigir que una investigación decente de la catástrofe de Smolensk, donde fallecieron el presidente Lech Kaczynski y otras 96 personas. Perdieron su empleo, entre otros, Tomasz Sakiewicz y Anita Gargas. Apartaron a Cezary Gmyz de la redacción del diario “Rzeczpospolita” (de propiedad parcialmente estatal) por publicar la noticia de que en los restos del avión que se estrelló en Smolensk habían sido hallados restos de trotilo. Esta información fue confirmada por los fiscales que llevaban el caso.

- En junio de 2014 la Agencia de Seguridad Interior irrumpió en la redacción del semanal “Wprost”, que había revelado los taquígrafos de conversaciones privadas de los políticos más importantes del país. Los agentes pretendían requisar los ordenadores y portadores de datos de los periodistas. El “escándalo de las escuchas” que había estallado unos días antes, trajo, entre otras cosas, pruebas de que las sociedades pertenecientes al Tesoro Público solamente subvencionaban medios que hablaban bien del gobierno, ignorando indicadores tales como el número de lectores. Se hacía presión a las empresas de medios de comunicación para que no colocaran anuncios en la prensa independiente, lo que impidió el acceso a la publicidad a gran parte de los medios, incluyendo Gazeta Polska.

- En diciembre de 2014 fueron arrestados dos periodistas (Tomasz Gzel de la Agencia de Prensa Polaca y Jan Pawlicki de Televisión Republika), que se encontraban informando sobre una manifestación de protesta en la sede de la Comisión Electoral Estatal. Esta institución fue incapaz de dar los resultados de las elecciones municipales y regionales durante una semana, lo que indignó a numerosos polacos, que decidieron ocupar la sede de este organismo. Los periodistas fueron detenidos a pesar de llevar consigo sus credenciales. Se les instruyó un pleito. Las mencionadas elecciones siguen generando dudas, de lo que son testimonio más de 2.000 protestas en los juzgados.

- El anterior gobierno, durante 8 años ha estado espiando indiscriminadamente a periodistas y demás ciudadanos. Solo en 2014 los servicios de seguridad solicitaron 2.177.000 veces registros de llamadas telefónicas. Éramos líderes en Europa. En la Fiscalía del Distrito de Varsovia se está tramitando una investigación sobre escuchas a periodistas independientes. Seguramente fueron llevadas a cabo sin permiso del juez.

- En mayo de 2015, después de que el presidente Bronislaw Komorowski perdiera las elecciones, la coalición PO-PSL violó la constitución y decidió elegir nuevos miembros para el Tribunal Constitucional. Los políticos deseaban así limitar la elección de jueces a los nuevos mandatarios y apoderarse totalmente del Tribunal. Hoy, tras las reformas de Ley y Justicia, los jueces elegidos por PO siguen constituyendo la mayor parte. Ocupan 9 de los 15 asientos de Tribunal Constitucional.

Estos son solo los ejemplos más chocantes. Podemos encontrar una cantidad mucho mayor de infracciones de las libertades ciudadanas. El gobierno de PO-PSL fue también protagonista de numerosos escándalos de corrupción. A su amparo floreció la pirámide financiera “Amber Gold”, que estafó a miles de polacos. La sociedad dijo “basta” y hace dos meses apartó del poder a la coalición PO-PSL.

La democracia en Polonia goza de buena salud, sobre todo si tomamos como telón de fondo lo acaecido durante los últimos ocho años.
Atentamente,
 




Przykładowi adresaci listów:

1) Fundacja Konrada Adenauera
Rzecznik Fundacji 
Matthias Barner
Matthias.Barner@kas.de

2) Służba Prasowa Rządu Niemiec
cvd@bpa.bund.de

3) Redakcja dziennika „Die Welt”
redaktion@welt.de

4) Redakcja magazynu „Die Zeit”
diezeit@zeit.de

5) Kontakt z czytelnikami dziennika „Neue Züricher Zeitung AG”
leserservice@nzz.ch

6) Redakcja dziennika „Sueddeutsche Zeitung”
redaktion@sueddeutsche.de

7) Adres mejlowy redaktora naczelnego „Wall Street Journal” na Europę
Thorold Barker
thorold.barker@wsj.com

8) Służba prasowa „Financial Times” na Wielką Brytanię i Europę:
Kristina Eriksson
kristina.eriksson@ft.com

9) Redakcja dziennika „Der Standard”
redaktion@derStandard.at

10) kontakt z czytelnikami „Die Presse”
leserbriefe@diepresse.com

11) Biuro prasowe „New York Times'a”
Eileen M. Murphy
eileen.murphy@nytimes.com

12) Biuro Prasowe Parlamentu Europejskiego
DUCH GUILLOT
jaume.duch@europarl.europa.eu

13) Kontakt z Czytelnikami dziennika „Adevarul”
office@anunt-adevarul.ro

14) Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans
frans.timmermans@ec.europa.eu

15) Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Martin Schulz,
martin.schulz@europarl.europa.eu

16) Stowarzyszenie Dziennikarzy Europejskich (AEJ)
tibor.macak@gmail.com

17) Europejska Unia Nadawców (EBU)
Director General's Office
dgo@ebu.ch

18) Redakcja dziennika „Süddeutsche Zeitung”
redaktion@sueddeutsche.de

19) Redakcja dziennika „The Guardian”
guardian.letters@theguardian.com

20) Redakcja tygodnika „The Observer”
observer.letters@observer.co.uk

21) Dziennik „The Washington Post”
foreign@washpost.com

national@washpost.com

22) Departament Stanu USA
Kliknij w link: U.S. Department of State

23) Biały Dom
Kliknij w link: Contact the White House

24)Telegraph 
dtletters@telegraph.co.uk

25) Guardian 
guardian.letters@theguardian.com

26) Observer 
observer.letters@observer.co.uk

27) Independent 
newseditor@independent.co.uk

28) Daily & Sunday Express 
news.desk@express.co.uk 
sundaynews@express.co.uk

29) Mail Online 
news@mailonline.co.uk

30) Daily Mirror 
mirrornews@mirror.co.uk

31) The Times 
foreign.news@thetimes.co.uk
foreigndesk@sunday-times.co.uk 
letters@thetimes.co.uk

32) This Is Money 
editor@thisismoney.co.uk

33) Sky News 
news@sky.com

34) Evening Standard 
news@standard.co.uk

35) Morning Star 
enquiries@peoples-press.com


Adresy redakcji wybranych niemieckich mediów:

Telewizja ARD
Programmdirektion Erstes Deutsches Fernsehen
Arnulfstr. 42
80335 München
info@DasErste.de

Telewizja ZDF
Zweites Deutsches Fernsehen
Anstalt des öffentlichen Rechts
ZDF-Straße 1
55127 Mainz
zuschauerredaktion@zdf.de

Dziennik Süddeutsche Zeitung
Süddeutscher Verlag
Hultschiner Str. 8
81677 München
redaktion@sueddeutsche.de

Dziennik Die Welt
Die Welt Axel Springer Verlag SE
Axel-Springer-Platz 1
20355 Hamburg (Neustadt)
redaktion@welt.de

SPIEGEL ONLINE
Ericusspitze 1, 20457 Hamburg; 
Telefon: 040 38080-222, Fax: 040 38080-223 , 
E-Mail: spiegel_online@spiegel.de

Dziennik Frankfurter Allgemeine Zeitung
Frankfurter Allgemeine Zeitung GmbH
Hellerhofstraße 2-4
60327 Frankfurt am Main
info@faz.net

Telewizja RTL
Mediengruppe RTL Deutschland
Picassopl. 1, 50679 Köln, Deutschland

Telewizje PRO7 i Sat1
ProSiebenSat.1 Digital GmbH
Medienallee 4
D-85774 Unterföhring
kontakt@prosiebensat1digital.de

Tygodnik „Die Zeit“
Zeitverlag Gerd Bucerius GmbH & Co. KG
Buceriusstraße, Eingang Speersort 1
20095 HamburgTelefon: 040 / 32 80-0
Fax: 040 / 32 71 11
E-Mail:
diezeit@zeit.de
Internet: zeit.de

Biuro prasowe rządu Niemiec
Presse- und Informationsamt der Bundesregierung
Dorotheenstraße 84
10117 Berlin
Telefon: 030 18 272-0
Fax: 030 18 10 272-2555
internetpost@bundesregierung.de

Niemiecki oddział organizacji „Reporterzy bez Granic”
Reporter ohne Grenzen e. V., Friedrichstraße 231, 10969 Berlin
Fon: 030 60 98 95 33 – 0, Fax: 030 60 98 95 33 – 29
kontakt@reporter-ohne-grenzen.de

Przewodniczący PE Martin Schultz
martin.schulz@europarl.europa.eu

Przewodniczący Komisji Europejskiej
Jean-Claude Juncker
European Commission
Rue de la Loi / Wetstraat 200
B-1049 Bruxelles
Belgium

Pierwszy wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej
Frans Timmermans
European Commission
Rue de la Loi / Wetstraat 200
B-1049 Bruxelles
Belgium

Wysoka przedstawiciel UE ds. polityki zagranicznej
Federica Mogherini
European Commission
Rue de la Loi / Wetstraat 200
B-1049 Bruxelles
Belgium

Komisarz ds. gospodarki cyfrowej
Günther Oettinger
European Commission
Rue de la Loi / Wetstraat 200
B-1049 Bruxelles
Belgium

Główny rzecznik Komisji Europejskiej
Margaritis Schinas
European Commission Chief Spokesperson
BERL 04/333
B-1049 Bruxelles
Belgium
 
Niemieccy deputowani do PE

burkhard.balz@europarl.europa.eu
reimer.boege@europarl.europa.eu
elmar.brok@europarl.europa.eu
daniel.caspary@europarl.europa.eu
birgit.collin-langen@europarl.europa.eu
Christian.Ehler@europarl.europa.eu
Karl-Heinz.Florenz@europarl.europa.eu
Michael.Gahler@europarl.europa.eu
Jens.Gieseke@europarl.europa.eu
ingeborg.graessle@europarl.europa.eu
Peter.Jahr@europarl.europa.eu
Dieter-Lebrecht.Koch@europarl.europa.eu
Werner.Kuhn@europarl.europa.eu
Werner.Langen@europarl.europa.eu
Hans-Peter.Liese@europarl.europa.eu
Norbert.Lins@europarl.europa.eu
Thomas.Mann@europarl.europa.eu
David.McAllister@europarl.europa.eu
Markus.Pieper@europarl.europa.eu
Godelieve.Quisthoudt-Rowohl@europarl.europa.eu
Herbert.Reul@europarl.europa.eu
Andreas.Schwab@europarl.europa.eu
Sven.Schulze@europarl.europa.eu
Renate.Sommer@europarl.europa.eu
Sabine.Verheyen@europarl.europa.eu
Axel.Voss@europarl.europa.eu
Rainer.Wieland@europarl.europa.eu
Hermann.Winkler@europarl.europa.eu
Joachim.Zeller@europarl.europa.eu
Albert.Dess@europarl.europa.eu
Markus.Ferber@europarl.europa.eu
Monika.Hohlmeier@europarl.europa.eu
Angelika.Niebler@europarl.europa.eu
Manfred.Weber@europarl.europa.eu
 
Brytyjski dziennik The Guardian i Observer
Kings Place, 90 York Way
London N1 9GU
guardian.letters@theguardian.com
observer.letters@observer.co.uk

Brytyjski dziennik The Daily Telegraph
111 Buckingham Palace Road
London
SW1W 0DT
dtletters@telegraph.co.uk

Brytyjski dziennik The Independent
Independent Print Ltd
2 Derry Street
London W8 5HF
United Kingdom
020 7005 2000
newseditor@independent.co.uk

Brytyjski dziennik Daily Express
Daily Express,
The Northern & Shell Building,
Number 10 Lower Thames Street,
London,
EC3R 6EN
news.desk@express.co.uk
sundaynews@express.co.uk

Brytyjski tabloid Mail Online Daily Mail i Mail on Sunday
Associated Newspapers Ltd
Associated Newspapers Limited
Northcliffe House 2 Derry Street London W8 5TT
020 7938 6000
news@mailonline.co.uk

Brytyjska bulwarówka Daily Mirror
One Canada Square
Canary Wharf
London
E14 5AP
mirrornews@mirror.co.uk

Brytyjski dziennik The Times
The News Building, News UK, 1 London Bridge Street, SE1 9GF.
foreign.news@thetimes.co.uk lub
foreigndesk@sunday-times.co.uk
letters@thetimes.co.uk

Brytyjska telewizja informacyjna Sky News
123 Buckingham Palace Road
2nd Floor
London
SW1W 9SL
Tel: +44 (0)333 100 0333
Sky News
news@sky.com

Brytyjska popołudniówka Evening Standard
London Evening Standard
Evening Standard Ltd
2 Derry Street
London W8 5TT
United Kingdom
news@standard.co.uk

Brytyjski dziennik The Morning Star
William Rust House,
52 Beachy Road,
London,
E3 2NS
enquiries@peoples-press.com

Brytyjski dziennik Financial Times
Financial Times
1 Southwark Bridge
London
SE1 9HL
Biuro Prasowe FT na Wielką Brytanię i Europę:
kristina.eriksson@ft.com
Szanowni Państwo, zachęcamy do włączenia się w naszą akcję i rozesłanie zagranicznym mediom, politykom, think tankom listów, w których punktujemy przewinienia i nadużycia rządu Platformy Obywatelskiej. Niech opinia publiczna na Zachodzie nie będzie skazana na kłamliwy przekaz płynący od większości zagranicznych korespondentów i mediów mainstreamowych. 


Przekaz, który decyzje i działania demokratycznie wybranych władz w Polsce stawia na równi z zamachem stanu. Przez ostatnie osiem lat Platforma Obywatelska miała za nic prawa i potrzeby Polaków, dziś, gdy rząd Prawa i Sprawiedliwości stara się przywrócić w naszym państwie normalność i cywilizowane standardy, spotyka się z bezpardonowymi atakami prasy zagranicznej. Nie musimy się temu biernie przyglądać. Mamy prawo i obowiązek działać, bronić prawdy i demaskować kłamstwa poprzedniej ekipy rządowej.

Zachęcamy Państwa do pobierania ze strony portalu Niezależna.pl gotowych, spisanych w języku angielskim i niemieckim listów, będących zwięzłym podsumowaniem rządów Platformy Obywatelskiej i o wysyłanie ich drogą elektroniczną bądź tradycyjną zachodnim mediom, politykom i opiniotwórczym think tankom. Na stronie portalu opublikujemy również adresy e-mailowe wspomnianych instytucji.
 
La démocratie en Pologne se porte bien, contrairement aux huit ans sous le gouvernement précédent

Die Demokratie in Polen ist keinesfalls in Gefahr. Leite es weiter

Na dole znajduje się lista przykładowych adresatów

Godelieve.Quisthoudt-Rowohl@europarl.europa.eu
Herbert.Reul@europarl.europa.eu
Andreas.Schwab@europarl.europa.eu
Sven.Schulze@europarl.europa.eu
Renate.Sommer@europarl.europa.eu
Sabine.Verheyen@europarl.europa.eu
Axel.Voss@europarl.europa.eu
Rainer.Wieland@europarl.europa.eu
Hermann.Winkler@europarl.europa.eu
Joachim.Zeller@europarl.europa.eu
Albert.Dess@europarl.europa.eu
Markus.Ferber@europarl.europa.eu
Monika.Hohlmeier@europarl.europa.eu
Angelika.Niebler@europarl.europa.eu
Manfred.Weber@europarl.europa.eu
 
Brytyjski dziennik The Guardian i Observer
Kings Place, 90 York Way
London N1 9GU
guardian.letters@theguardian.com
observer.letters@observer.co.uk

Brytyjski dziennik The Daily Telegraph
111 Buckingham Palace Road
London
SW1W 0DT
dtletters@telegraph.co.uk

Brytyjski dziennik The Independent
Independent Print Ltd
2 Derry Street
London W8 5HF
United Kingdom
020 7005 2000
newseditor@independent.co.uk

Brytyjski dziennik Daily Express
Daily Express,
The Northern & Shell Building,
Number 10 Lower Thames Street,
London,
EC3R 6EN
news.desk@express.co.uk
sundaynews@express.co.uk

Brytyjski tabloid Mail Online Daily Mail i Mail on Sunday
Associated Newspapers Ltd
Associated Newspapers Limited
Northcliffe House 2 Derry Street London W8 5TT
020 7938 6000
news@mailonline.co.uk

Brytyjska bulwarówka Daily Mirror
One Canada Square
Canary Wharf
London
E14 5AP
mirrornews@mirror.co.uk

Brytyjski dziennik The Times
The News Building, News UK, 1 London Bridge Street, SE1 9GF.
foreign.news@thetimes.co.uk lub
foreigndesk@sunday-times.co.uk
letters@thetimes.co.uk

Brytyjska telewizja informacyjna Sky News
123 Buckingham Palace Road
2nd Floor
London
SW1W 9SL
Tel: +44 (0)333 100 0333
Sky News
news@sky.com

Brytyjska popołudniówka Evening Standard
London Evening Standard
Evening Standard Ltd
2 Derry Street
London W8 5TT
United Kingdom
news@standard.co.uk

Brytyjski dziennik The Morning Star
William Rust House,
52 Beachy Road,
London,
E3 2NS
enquiries@peoples-press.com

Brytyjski dziennik Financial Times
Financial Times
1 Southwark Bridge
London
SE1 9HL
Biuro Prasowe FT na Wielką Brytanię i Europę:
kristina.eriksson@ft.com

 


Autor: Gazeta Polska Codziennie
Źródło: Gazeta Polska Codziennie

Komentarze


Czytaj także:

LechKaczynski.org Ruch Społeczny im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego Alternatywa Pol(s)ka bez kompleksów Program PiS 2014 Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości Grupa Europejskich Konserwatystów i Reformatorów PiS.tv Prawa Strona Północnego Mazowsz Biuletyn Informacji Publicznej PiS